تاریخ انتشارشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۴۳۵

هنر زندگی (۲۹)


با سلام و‌ درود خدمت شما همراهان همیشگی 🌹

در طی روزهای آینده سالروز میلاد مولای متقیان حضرت علی(ع) و روز مرد را در پیش رو داریم.
از آنجایی که رویکرد ستون «هنر زندگی» در سایت نازی آبادی ها توجه به فضای عاطفی روانی داخل خانواده هاست، بنابر این ضمن عرض تبریک این روز بزرگ، به برخی از وظایف و مسئولیت های آقایان و پدران محترم اشاره می نماییم: 

🔴 پدر مظهر بزرگی و محبت و انضباط و اقتدار در خانواده

عشق ورزیدن پدر به مادر و احترام گذاشتن به او و قبول داشتنش و دیدن خوبی هایش و تشکر از زحماتش همه و همه از محبت و بزرگی های یک پدر دانا و هوشیار سرچشمه می گیرد  که در عمل هنر زندگی کردن را به فرزندان خود به عنوان یک الگو می آموزد. پدران یادشان باشد، همین یک قلم یعنی عشق ورزیدن به مادر فرزندشان و ابراز محبت به او، یکی از بزرگترین لطف هایی است که می توانند به کل اعضای خانواده ی خود بنمایند.
اگر شما پدران بدانید که فرزندتان از همان دوران کودکی چه‌ حساب ویژه ای روی پدر خود باز می کند، از تعجب حیران می شوید!
از نظر کودک این شمایید که همه چیز را می دانید ، به همه ی سؤالات پاسخ می گویید، از هر واقعه ای، در هرجا که اتفاق افتد خبر دارید، آینده و گذشته را شمایید که باید خبر دهید ، و بالاخره این شمایید که دریچه ای از اطلاعات را به روی کودک می گشایید.
شاید تصور کودک از پدر اغراق آمیز باشد ولی در کل این نکته درست است که پدران واجد اطلاعات و تجاربی هستند که کودکان فاقد آنند و اگر آنها از کودک مضایقه نمایند از موقعیت شایسته و مناسبی محروم می گردند. پدر در این رابطه متعهد انجام نقشی است که دیگران از آن عاجزند.
در عین حال اکثر پدران فکر می کنند که فقط وظیفه شان تامین معاش خانواده است و تربیت فرزند بر عهده ی مادر و مدرسه است! در اینجا باید این خطا را یاد آور شد که نباید تصور شود نقش فرهنگی فقط به عهده مدرسه و یا مادر است، زیرا پایه های صحیح علم و اطلاع را پدر نیز درخانواده می تواند بگذارد و اوست که فرزندان را در جهت توسعه و اطلاعات و رشد مهارت ها و معلومات و پرورش ذوق و سلیقه و جهت دادن آنها یاری می کند. پدر ممکن است بسیاری از آنچه را که خود می داند به فرزند خویش منتقل نماید و بسیاری از مسائل مورد نیاز و مشکلات و معماهای او را حل کند و از این دید نقش راهنمایی را برای کودک ایفا می کند که میتواند راه های خوبی برای زندگی او عرضه و پیشنهاد نماید. مهم این است که اگر پدر و مادر حریم و حرمت یکدیگر را حفظ کنند یکی از مهمترین دستاوردهایشان همین است که فرزندان آنها را قبول خواهند داشت و به راهنمایی ها و توصیه های آنها توجه کرده و عمل می کنند.
والدین و بخصوص پدر، زمانی که فرزندش در آستانه سن بلوغ قرار می گیرد و پس از آن وارد دوران بلوغ می شود بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد تا مورد قبول فرزند خود باشد چرا که در آن سنین است که بچه ها از دوستان خود الگو می گیرند و مسأله انتخاب دوست در زندگی آنها بسیار تعیین کننده است. اینجاست که نظارت و یاری کردن در انتخاب دوست یکی از مهمترین نقش ها و وظایف پدر برای فرزندش می باشد. نمی خواهیم بگوییم که در این برهه وظیفه پدر تحمیل نظرات خود به فرزند است. خیر؛ بلکه پدر در فضای عاطفی و معقول، شرایط و مصادیق یک دوست خوب را برای فرزندش بازگو میکند و از دور روند انتخاب فرزندش را کنترل می نماید، اگر میزان مقبولیتش بالا باشد، قطعاً نظارت و توصیه هایش بر دل فرزندش می نشیند و مورد پذیرشش قرار می گیرد. اهمیت این مسئله همانطور که گفته شد از آنجا ناشی می شود که فرزندان در دوران نوجوانی بیشترین تاثیر را از همسالان و دوستان خود می پذیرند.


نکته ی مهمی که تذکرش در اینجا ضروری به نظر می رسد این است که وقتی پای صحبت نوجوانان و جوانان می نشینیم، معمولاً یکی از گله مندی هایی که از پدرانشان دارند این است که چرا پدرشان به آنچه که می گویند یا تذکر می دهند، خودشان عمل نمی کنند! بسیار مهم و حیاتی است که خود پدر به اموری که آنها را بیان می کند، پایبند باشد و خود به آنها عمل کند و نقش یک الگوی مناسب را برای فرزندش ایفا نماید، علی الخصوص در فرزندان پسر که در سنین مختلف پدر خود را به عنوان الگو بر می گزینند.
دو کار مهم دیگر که پدران می توانند در حق فرزندان خود انجام دهند این است که ضمن تامین معاش که از ضروریات زندگی است، می توانند و باید که پایه گذاری دید و بینش صحیح اقتصادی را نیز در فرزندانشان پدید بیاورند. ایجاد باور برای به دست آوردن رزق حلال، انفاق و دستگیری نیازمندان در دوران کودکی می تواند توسط پدر برای فرزند به صورت یک ارزش در آید. وظیفه بعدی در این نوع تربیت، شناسایی استعدادهای فرزند توسط پدر و سوق دادن او به سمت شغلی است که به آن علاقه مند بوده و همچنین کمک فکری و مادی به فرزند برای رسیدن به آن شغل که هم شان و مناسب اوست، می باشد. 

بدیهی است که نقش و وظایف پدران در خانواده خیلی بیش از اینهاست و ما تاکنون به ذکر چند مورد از آنها اکتفا کردیم. برای همه ی پدران عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت در ایفای نقش و وظایف خطیرشان داریم🙏🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر