تاریخ انتشارشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۲۸

هنر زندگی (۲۸)

سلام و درود بر شما گرامیان🌹

در ادامه بحثمان پیرامون چگونه محبت کردن و روش های مهربان بودن، جا دارد تا این نکته گفته شود که اغلب ما علاقه مند به دریافت محبت از سوی اطرافیانمان هستیم و معمولاً تعداد افرادی که محبت می کنند کمتر از افرادی است که طالب محبت هستند. در اینجا باید گفت: کسانی که در ابراز محبت کوتاهی دارند اگر بدانند که رفتارهای محبت آمیز چه تاثیر بسزایی بر روی انسان های پیرامونی دارد و چه گرما و صفا و صمیمیت معجزه آسایی در زندگی و بخصوص در بین زوجین بوجود می آورد، حتماً تلاش خود را برای بکارگیری توصیه های سودمند و دقت و تمرین در روش هایی که ارائه می شود، افزایش داده وسعی می کنند تا تغییرات مطلوبی را در خود پدیدآورند، البته کافیست به ارزش این تغییر رفتار پی برده و از همین لحظه تصمیم بگیرند که با محبت و مهربان باشند، آنگاه ملاحظه خواهند کرد که چه تغییرات مهمی در زندگیشان اتفاق می افتد👌

🔴  مهربان بودن واقعاً کار سختی نیست! 

افزایش عشق و صمیمیت در زندگی مشترک خواص بسیار دارد. شما با مهربانی های خود و در پیش گرفتن استراتژی افزایش عشق و عاطفه در زندگی باعث می شوید تا به همسر خود نیز آموزش عاشق بودن دهید. حتماً به همسرتان کمک کنید تا هر روز بیش از روز قبل عاشق باشد. به او کمک کنید عاشقانه فکر کند، عاشقانه زندگی کند و در عشق ورزیدن به شما احساس امنیت کند؛ به این ترتیب او با قلبی سرشار از عشق به سوی شما خواهد شتافت و بدون ترس و واهمه و بدون آنکه در مورد عکس العمل شما، قضاوت شما یا پس زده شدن از طرف شما نگران باشد، احساسات خود را به شما بازگو می کند.
یکی از رفتارهای آسان و رایجی که آدم های مهربان انجام می دهند تا ابراز محبت کنند، هدیه دادن است. 
هدیه دادن به مناسبت های خاص و یا حتی بدون مناسبت، از رفتارهای قشنگ و مناسبی است که فوق‌العاده ایجاد عشق و صمیمیت می کند. هدیه دادن از جمله کارهایی است که به نوعی بیان محبت به شمار می رود و در تقویت روابط انسانی و ایجاد رابطه گرم تأثیر بسیار دارد. در دستورات اسلامی نیز به مرد توصیه شده تا به هنگام ورود به منزل و به ویژه در هنگام بازگشت از سفر هدیه ای به خانه ببرد و خانم هم در منزل خود را برای شوهرش آماده کرده و بیاراید.
جالب است که در بسیاری از موارد واقعاً لازم نیست که هدیه گران قیمت و لوکس و باصطلاح جوان های امروزی لاکچری باشد. همین که هدیه ای تهیه می شود در درونش « به یاد بودن» و «دوست داشتن» و «عشق و علاقه» را به همراه دارد و مخاطب شما را واقعاً خوشحال و شاد نموده و از نظر روحی و عاطفی بسیار شارژ می نماید.
از دیگر روش های بسیار موثر در ابراز محبت، ستایش کردن و تحسین نمودن خوبی ها و ویژگی های مثبت انسان هاست. اصولاً یکی از ابزارهای مهم در روابط انسانی آدمهای مهربان، همین دقت کردن و دیدن خوبی ها و توانمندی های دیگران است که بسته به شرایط در موقعیت مناسب این خوبی ها را مطرح می کنند. گاهی در جمع و یا در خلوت این محاسن و ویژگی های مثبت را اعلام کرده و بیان می دارند. یقیناً هر انسانی از دیده شدن فضایل خود و شنیدن آنها از زبان یک انسان مهربان بسیار خرسند شده و‌ فضای بسیار گرم و صمیمانه ای در بین آنها پدید می آید. حالا در نظر بگیرید همسرانی که چشم فضیلت بین خود را نسبت بهم گشوده و در موقعیت های مختلف از خوبی ها و توانمندی های همسر خود تعریف و تمجید می کنند. این حس «قبول داشته شدن» از بهترین حس های دنیاست که انسان های مهربان این حس را صادقانه به اطرافیان خود هدیه می کنند و زندگی را شیرین و دلچسب می نمایند. همچنین است رفتار پدر و یا مادری که ویژگی های مثبت فرزند خود را می بیند و‌ در موقعیت مناسب خوبی هایش را به رخش می کشد. 
جالب است بدانید که چقدر دیدن صفات مثبت از سوی آدم های مهربان، حتی به هنگام انتقاد کردن و یا مورد مواخذه قرار دادن مخاطبشان نیز بکارشان می آید؛ حتماً می پرسید چگونه!؟ بخاطر داشته باشید که شما به عنوان یک انسان مهربان قبل از طرح انتقاد و یا مواخذه، ابتدا در محیطی خلوت، خوبی های فرد را برایش گفته، سپس فقط نسبت به همان رفتار ناپسند مورد نظر، انتقاد و مواخذه خود را مطرح می نمایید. به این ترتیب خواهید دید که بکارگیری این روش مشفقانه چقدر در تنبیه و بیدارسازی مخاطب شما موثر واقع شده است. او وقتی می بیند که شما منصف و مهربان هستید، به راحتی انتقاد و مواخذه شما را پذیرفته و در برابر شما جبهه نمی گیرد و نسبت به اصلاح عملکرد خود بر اساس خواسته منطقی شما که با روشی درست مطرح کرده اید، اقدام می نماید.
 شاید این نکات کوچک به نظر آیند اما اجرای درست و صادقانه آنها داری تاثیرات بسیار بزرگی در زندگی هستند. لطفاً امتحان کنید! خیلی زحمتی ندارد.

ما بازهم در مورد رفتارهای مهربانانه که می تواند نشانه ای از بزرگی و بزرگواری روح شما تلقی شده و باعث افزایش عشق و ایجاد آرامش در زندگی شما گردد، باهم گفتگو خواهیم کرد. موفق باشید.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر