تاریخ انتشارشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۳۹۳

هنر زندگی (۲۴) 


سلام بر شما بزرگواران🌹

واقعاً چقدر زندگی با گذشت و بخشش زیباتر و قشنگ تر و چقدر عشق و محبت عمیق تر و روابط انسانی پر معناتر و همه ی امور بهتر و دلنشین تر شده و به پیش می رود.
گذشت از خطای دیگران و بخصوص نزدیکان و همسرمان، در ما آرامشی وصف ناپذیر پدید می آورد که حاصلش بزرگتر شدن شخصیت و اندیشه و روح خودمان نیز هست.
حالا سوالی که مطرح است این است که چه نکاتی را در گذشت کردن و بخشیدن رعایت کنیم تا تاثیراتش بیشتر شده و به نتایج مطلوبتری برسیم؟

🔴 چگونه ببخشیم و چه نکاتی را در عفو و گذشت رعایت کنیم!؟ 

همه ی ما انسانها از اینکه کار خوبی در حقمان انجام شود  خشنود می شویم اما اگر متوجه شویم بابت آن کار بر سرمان منت گذاشته می شود، بسیار هم رنجیده خاطر و آزرده می شویم!
بخشیدن و گذشت کردن و عفو کردن و نادیده گرفتن خطای دیگران کاری بس بزرگوارانه و پسندیده است، اما اگر این کار را خالصانه انجام نداده و بابتش منت بگذاریم و مدام به رخ طرف مقابل بیاوریم که «ببین این من بودم که بخشیدمت!» آنگاه است که آن کار زیبای خود را به شدت تباه کرده و نتایج مطلوبش را برعکس کرده و اوضاع را خرابتر از گذشته می نماییم. این نکته را به خاطر بسپارید که منت گذاشتن بر سر همسر به بهانه گذشتن از خطایش عواقب خوشی را به همراه ندارد. اگر قرار است به خاطر چیزی گذشت کنید باید این کار را از ته دل و بدون چشمداشت انجام دهید. به او نشان دهید که به دلیل علاقه ای که به او دارید حاضر هستید گذشت کنید؛ نه آنکه او را دائم از این بابت سرزنش کنید و یا منت بگذارید که در این صورت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
پس از بخشیدن، بهترین کار به فراموشی سپردن آن خطا و اشتباه است که دیگر نباید و اصلأ به روی طرف مقابل بیاوریم. با یادآوری خطا و اشتباه نشان می دهیم که هنوز نبخشیده ایم و بدین ترتیب تاثیر گذشت کردن ما از بین می رود!

 
  

نکته ی دیگری که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد این است که ما نباید بابت نیازهای اساسی خود اقدام به گذشت کنیم. مثلاً در خیلی از مواقع دیده می شود که همسران در زندگی زناشویی درمورد نیازهای عاطفی و روانی خود با یکدیگر صحبت نمی کنند و‌ به حساب خود گذشت می کنند! این صحبت نکردن در خصوص نیازها به مرور باعث می شود شما در مورد افکار و رفتار طرف مقابلتان قضاوت کرده و باعث رنجش خاطر یکدیگر شوید. گاهی این صحبت نکردن، باعث می شود از احساس واقعی خود در زندگی گذشت کنید و فکر کنید طرف مقابلتان نیز مانند شماست، درصورتی که این کار می تواند ظلمی به هر دو طرف باشد‌. در اینجا باید گفت که شما دچار «اشتباه در گذشت کردن» شده اید که آثار نامطلوب بر زندگی و بر روحیه شما گذاشته و بابت این گذشتن از نیازهای اساسی، خود را تبدیل به انبار باروتی کرده اید که هرآن امکان منفجر شدن آن نیز می رود!
نکته ی دیگری که باید قبل از بخشش و به هنگام بروز خطا از سوی همسر مورد دقت قرار گیرد این است که اگر خطایی از سمت همسرتان رخ داد شخصیت او را مورد سرزنش قرار ندهید بلکه به عمل او توجه کنید.‌ بدین ترتیب اوضاع پیچیده تر نشده و با اشتباه او شما نیز اقدام اشتباه تری را مرتکب نشده اید و خیلی راحت تر می توانید اقدام به بخشش نمایید. 
آنچه که می تواند انگیزه ی شما را در بخشیدن و نادیده گرفتن خطای همسرتان افزایش دهد، همانا توجه به خوبی ها و رفتارهای شایسته همسرتان در گذشته است. در خیلی از مواقع می توانید به خاطر گذشته خوب همسرتان او را ببخشید.
این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر همسرتان دل شما را شکست او را ببخشید، زیرا شما سزاوار آرامش هستید و با بخشش او این آرامش را به خود هدیه می دهید.
همواره به این موضوع نیز بیندیشید کسانی که شما را در برابر مشکلات حفاظت می کنند ببخشید، زیرا آن ها نمی خواهند به شما گزندی برسانند و گاهی آنها نیز ممکن است دچار خطا و اشتباه شوند.

همواره برایتان زندگی خوش و خرم و مملو از عشق و آرامش آرزو می نماییم.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور

 
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر