تاریخ انتشارشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۳۸۸

هنر زندگی (۲۳)

درود بر دوستان ارجمند🌹

امید است روزها و هفته های متمادی زندگی را با روحیه ای قوی و سرشار از انرژی های خوب و مثبت سپری کنید.
بطور قطع اگر در رفتار خود نسبت به اطرافیان و بخصوص با همسرمان از این انرژی مثبت استفاده کنیم، می توانیم محیط زندگی را برای خود ایده آل نماییم.
در هفته گذشته بحث بسیار لازم و ضروری عفو و گذشت را مطرح کردیم که در این هفته نیز دنباله ی آن را ادامه می دهیم: 

🔴  آثار پر برکت عفو و گذشت
 عفو و گذشت در زندگی زناشویی اثرات و ثمرات معجزه آسایی می تواند داشته باشد. 
تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که می توانند ببخشند، افسردگی، خشم و فشار عصبی کمتری دارند و امیدشان به آینده بیشتر است. بدن این افراد نیز سیستم ایمنی قوی تری دارد و راحت تر از افراد دیگر به خواب می روند و نشاط و شادابی بیشتری را تجربه می کنند. در واقع راز سلامت افراد بخشنده در شخصیت آنهاست، کسانی که گرچه ممکن است از مسائل مختلف ناراحت شوند، اما چون رویه ای بخشایشگر دارند، دیگران را عفو می کنند و منتظر عذرخواهی نیز نمی مانند.
پس به همین علت آدم های بخشنده و با گذشت جسم و روان سالمی دارند و آسوده خیال تر از دیگران زندگی می کنند؛ درست برخلاف آدم های کینه جو که محققان دریافته اند مستعد ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، دردهای مزمن، اختلال عملکرد عصبی و اضطراب و افسردگی هستند و در نهایت از داشتن یک زندگی لذتبخش محروم می مانند.
گفتیم که بخشیدن کار انسان های بزرگ است و رسیدن به درجه بخشندگی، کار آسانی نیست و نیاز به تمرین مستمر و اعتقاد قلبی دارد. اولین روش برای تمرین بخشندگی این است که منتظر عذرخواهی فرد مورد نظر نباشیم چون ممکن است همسر ما از آن دسته آدمهایی باشد که عذرخواهی برایش سخت است. خب در این شرایط می خواهیم چکار کنیم!؟ آیا باید زندگی را به همین صورت ناراحت کننده ادامه داده یا می توانیم ابتکار عمل را به دست گرفته و با بخشیدن و عفو کردن بدون انتظار عذرخواهی، ابتدا خود را رها کرده و لطف به خودمان نماییم و منتظر عذرخواهی نباشیم. سپس این فرصت را نیز برای خود پدید آوریم که مسائل را از دید فرد مقابل نگاه کرده و حتی برای لحظاتی با او همدردی کنیم و به این نتیجه برسیم که اقدام او علیه ما یا از روی نادانی بوده، یا از روی ترس یا حتی از روی علاقه. بنابر این دانستن تاثیرات مثبت بخشیدن بر فرد بخشنده خودش می تواند به تنهایی بهترین انگیزه برای تمرین بخشش باشد. این که بدانیم وقتی کینه کسی را به دل می گیریم، یا کلاممان را تند و تیز می کنیم و طعنه آمیز حرف می زنیم و یا راه قهر و لج و لجبازی را پیش می گیریم چه آسیب هایی را به خود و زندگیمان می زنیم و پیش از آن که به فرد مقابل آسیب بزنیم، خودمان را هدف قرار داده ایم و سبب ترشح هورمون های آسیب زننده به بدن خویش شده ایم، قطعاً راه بخشش و دوری از چنین آسیبهایی را انتخاب خواهیم کرد. 

 

یکی دیگر از راهکارهای رسیدن به بخشش و بخشیدن و برای این که بتوانیم راحت تر ببخشیم این است که باید موانع بخشش را نیز از سر راهمان برداریم و به اصطلاح چشم هایمان را بشوییم.به این ترتیب برای این که فکر و ذهنمان آماده بخشش شود، باید به خود بقبولانیم که مسائل گذشته از بین رفته و دوباره تکرار نخواهد شد که این به معنی خلاصی از دست افکار قدیمی و پرورش افکار تازه در ذهن است. دیگر اینکه به هنگام بخشیدن به فکر بردن و باختن در این ماجرا نباشیم و فکر نکنیم چه کسی برنده و چه کسی بازنده است.برای تبدیل شدن به فردی بخشنده نباید مدام به این فکر کنیم که با گذشتن از اشتباهات دیگران آنها برنده می شوند و ما بازنده، بلکه باید خود را برنده حقیقی بدانیم و ایمان داشته باشیم که با بخشیدن از شر افکار کینه جویانه خلاص می شویم و در راهی قرار می گیریم که انتهای آن دستیابی به آرامش و عشق و محبت است که زندگی ما را مجدداً سرشار از معرفت و صفا و صمیمیت می گرداند.

امید است همه ما بتوانیم این رفتار بزرگوارانه ی بخشش و عفو کردن را در زندگی تجربه کرده و از آثار و فواید بی شمار آن بهره مند شویم.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر