تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۱۹۵۷

هنر زندگی (۱۴۸)

درود بر شما همراهان هنر زندگی
بدون تعارف باید بهترین درودها و گرمترین سلام ها را به زوجینی تقدیم کنیم که با گذشت سالها از زندگی مشترکشان، آموخته اند چگونه روابط خود را گرم و صمیمانه و حتی عاشقانه نگهدارند و یکدیگر را تا عمق جانشان دوست بدارند.شک نکنید که اولاً چنین زوجینی وجود دارند و ثانیاً این سبک زندگی کردن اتفاقی و تصادفی بوجود نیامده و صددرصد طرفین در این زندگی خود را در معرض آموزش ها و مطالعات مرتبط قرار داده اند که توانسته اند اینچنین سالها از روابط خود محافظت کرده و آن را رشد و اعتلا بخشند.
امروز می خواهیم راهکار دیگری را برای عمق بخشیدن به رابطه همسران خدمتتان یادآوری کنیم:

زوجین عاشق، داوطلبانه و بی منت به یکدیگر کمک می کنند
حتما تاکنون شنیده اید که برای تقسیم کار در زندگی مشترک معمولاً آقایان بیرون از منزل به دنبال اشتغال، در آمدزایی و تلاش برای تأمین معاش هستند و خانم ها در درون منزل به کدبانوگری و تدبیر منزل می پردازند. اما در جامعه کنونی همه شاهد این موضوع هستیم که عموماً بانوان با حضوری فعال در عرصه اجتماع در اشتغال و درآمدزایی همپای آقایان در تلاش هستند و با این حضور خود ضمن اینکه از سویی مقدار قابل توجهی از نیاز به نیروی انسانی در جامعه را پاسخ می دهند، اما از سوی دیگر درآمدی کسب می کنند که کاملاً می توانند آن را برای خود برداشته و به هر مصرفی برسانند. اما به وضوح دیده میشود که تعداد قابل ملاحظه ای از این بانوان شاغل قسمت اعظم درآمد خود را برای کمک به همسر و برای تأمین و‌ تکمیل امور مالی خانواده، به صورت داوطلبانه و بی منت هزینه می کنند یا در اختیار همسر خود قرار می دهند تا با صلاحدید یکدیگر برای زندگی هزینه نمایند و از این طریق به او در تأمین معاش خانواده کمک می کنند.


این همدلی در امور مالی خانواده به میزان قابل توجهی باعث نزدیک تر شدن، صمیمی تر شدن و یکی شدن همسران نسبت به یکدیگر شده و بر استحکام و بقای زندگی مشترک می افزاید. البته آقایانی هم هستند که علاوه بر کار در بیرون از منزل، زمانی که به خانه می آیند، داوطلبانه و بدون منت در کارهای منزل به همسر خود کمک می کنند. این دسته از مردان هیچگاه نمی گویند کار منزل فقط بر عهده ی زن خانه است. آنها به خوبی واقف هستند که این دست رساندن به بانوی خانه هرچقدر هم که ناچیز و اندک باشد اما چقدر می تواند در روحیه ی او تأثیر مثبت ایجاد کرده و در نهایت می تواند نشانه ای از توجه مرد به همسرش بوده و به بهتر شدن روابط و نزدیک تر و صمیمی تر شدن آنها بینجامد. محصول نهایی چنین رفتاری همانا تعمیق عشق، عاطفه و تداوم بقا و استحکام بیشتر بنای خانوادگی و زندگی مشترک می باشد. بنابر این ملاحظه می شود که هم بانوان در انجام امور خانه و هم آقایان برای رفع مشکلات مالی می توانند نیاز به کمک داشته باشند و وقتی این کمک از سوی همسرشان بدون منت و داوطلبانه انجام می گیرد، نتایج بس دلچسبی برای هردو طرف دارد.

روند زندگی های کنونی به خوبی نمایانگر این موضوع است که انجام کارها و وظایف زن و مرد به صورت تک نفره ممکن است موجب ایجاد بار سنگینی بر دوش هر کدام از زوجین باشد. برخی از زوجین متأسفانه به دلیل تنبلی و یا هر چیز دیگر برای کمک به یکدیگر دقت و توجه لازم را به خرج نمی دهند. این باعث می شود که حتی برخی از خانم ها از بچه دار شدنشان نیز پشیمان و ناراضی شده و یا برخی از آقایان هم به دلیل این که کسی آن ها را درک نکرده، احساس فرسودگی نموده و همیشه این امر در خاطرشان باقی بماند و احساس دست تنها بودن کنند.
 

همسران می توانند با مشارکت و همکاری و کمک به یکدیگر تمامی این مشکلات را از سر راه زندگی برداشته و از این تهدید در سر راه زندگی، یک فرصت برای عمق و‌ معنا بخشیدن به زندگی مشترک خود ایجاد نمایند و قطعا آن را به خاطرات شیرین زندگی خود تبدیل کرده و گرمی و محبت بیشتری در رابطه ی خود با همسرشان تزریق نمایند. اگر دقت کرده باشید در متن فوق برای انجام چنین کمکهایی، از دو واژه ی «داوطلبانه و بی منت» استفاده کردیم. خاطرتان باشد اگر این دو ویژگی در کمک رسانی همسران به یکدیگر وجود نداشته باشد، نه تنها تأثیر مثبتی در پی نخواهد داشت بلکه می تواند باعث بروز روحیه طلبکاری نیز شده و تأثیر منفی بر روی رابطه ی همسران بگذارد!

 

کمک های داوطلبانه و بی منت همسران نسبت به یکدیگر این ویژگی را نیز دارند که روی هم جمع زده نمی شود و زیاد در محاسبات و گفتگوهای بین زوجین مطرح نمی شوند که نشان از ظرفیت بالای همسر کمک کننده دارد و به جای او این همسر کمک شونده است که گاه و بیگاه و در خلوت خودشان یا در جمع های خودمانی و حتی غیر خودمانی، در حضور و یا غیاب او، از کمک های بی شائبه و خالصانه همسرش به نیکی یاد کرده و تقدیر می نماید. چنین کمک هایی با چنین ویژگی هایی می توانند برای تداوم زندگی مشترک و حفظ و ارتقاء رابطه
زناشویی مثمر ثمر باشند. باشد تا با افزایش ظرفیت روحی و توجه خود، همواره یار و مددکار و کمک رسان همسر خود بوده و از این طریق ضمن گرمی و صفا بخشیدن به زندگی، آموزش مهرورزی عملی نیز به فرزندان برای بیمه کردن آنها در آینده در موضوع همسرداری ارائه دهیم.

تألیف، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

شرح کوتاه نخستین غزل از دیوان حافظ شیرازی (قسمت سوم و چهارم) به همراه تصویر و موسیقی ناز معشوق و نیاز حافظ (قسمت سوم) ناز ...
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر