تاریخ انتشاريکشنبه ۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۲۵۹

هنر زندگی (99)

با درود فراوان بر شما عزیزان
از اینکه مطالب ما را دنبال می کنید بسیار سپاسگزاریم. بدون شک دوران بلوغ یکی از مهم‌ترین و حساس ترین مراحل زندگی هر فرد می باشد که در عین حال یک روند طبیعی از رشد انسان است. در سنین بلوغ بسیاری از سوال‌ها برای فرزندان پیش می‌آید که ما به عنوان والدین باید به آنها پاسخ صحیح و روشنی بدهیم. بنابر این هرچقدر در این زمینه اطلاعات و آگاهی کسب نماییم برای پاسخگویی به سوالات فرزندمان در دوران بلوغ آماده تر می گردیم. به دنبال مباحث دوران بلوغ در نوجوانان، این هفته مسائل بلوغ دختران را مورد بررسی قرار می دهیم.

کلیاتی در مورد بلوغ دختران
بلوغ دختران در مقایسه با پسران چندسالی زودتر اتفاق می افتد. معمولا سن آغاز دوران بلوغ در دختران از ۸ تا ۱۳ سالگی می باشد. علائم بلوغ دختران یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که آگاهی از آن برای هر دختری لازم و ضروری است. همچنین والدین
و بخصوص مادران نیز بایستی از این علائم، اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشند. مادر یک دختر در سنین بلوغ باید از قبل، او را برای بلوغ آماده کند. همان‌طور که گفتیم سن بلوغ دختر ممکن است از ۸ تا ۱۳ سالگی و در موارد نادر، کمی دیرتر باشد.

 

 
ما والدین باید قبل از شروع این زمان با دخترمان درباره تغییرات جسمی دوران بلوغ، صحبت کرده باشیم. خوب است که خیلی واضح و شفاف در مورد اولین علائم دوران بلوغ که می تواند جوانه زدن در سینه ها و رویش مو در زیر بغل، پاها و ناحیه تناسلی باشد با او به گفتگو بنشینیم. او باید بداند رشد سینه از تغییرات طبیعی بدن یک زن است و نباید از رشد سینه‌هایش خجالت بکشد. با شروع رشد سینه باید بداند که به زودی پریود می‌شود؛ پس باید کم‌کم‌ او را برای تغییرات دوران بلوغ آماده کرد.
گاهی ممکن است دخترمان از ما در مورد همکلاسی هایش که از او زودتر بالغ شده اند سوال کند و نگران بالغ شدن خود باشد، بهتر است در این زمان به او بگوییم که همه دختران در سن خاص خودشان به بلوغ می رسند و همان‌طور که رنگ مو، رنگ چشم یا پوست هر فرد متفاوت است، زمان بلوغ هم در هر فرد می تواند متفاوت‌
باشد. گاهی هم ممکن است او زودتر از همکلاس های خود بالغ و یا پریود شود و شاید جلوی دوستان و همکلاسی‌های خود حتی خجالت بکشد؛ لازم است در این شرایط به او بگوییم هر دختر در سن مشخصی پریود می‌شود و همه دختران با این موضوع مواجه خواهند شد؛ بنابراین دلیلی برای خجالت‌زدگی وجود ندارد.
نکته ی مهم در گفتگو با دخترمان این است که واضح و دقیق و روشن با او صحبت کرده و در عین حال مطالب ساده و متناسب با سنش را با او مطرح کنیم. همه اطلاعات را به یکباره به او ندهیم چرا که ذهن او نیاز به زمان دارد تا مطالب را پردازش کند، ما می توانیم در طول گفتگوهای معمولی و با فواصل مشخص این اطلاعات را به او انتقال دهیم. اگر دخترمان خودش می آید و سوال می پرسد کار ما راحت تر است و خیلی بهتر می توانیم با او ارتباط برقرار کنیم. اما اگر او سؤالات زیادی نمی‌پرسد، حالا این ما هستیم که می‌توانیم شروع کننده این گفتگوها در مورد بلوغ و قاعدگی باشیم.
حواسمان باشد از جمله موارد مهمی که باید از آن آگاهی داشته باشیم مسائل مربوط به حفظ بهداشت در دوران بلوغ دخترمان است. با نزدیک شدن به سن بلوغ، همه چیز برای دخترمان تغییر می‌کند.
هورمون‌ها در بدنش در حال تغییر هستند و غدد را تحریک می‌کنند و تعریق به‌ ویژه در نواحی زیر بغل و کشاله ران افزایش می‌ یابد. این افزایش تعریق با باکتری‌هایی که روی پوست زندگی می کنند ترکیب می‌شوند و باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شوند.

افزایش شدت تعریق در دوران بلوغ به این دلیل است که غدد عرق بزرگتر و فعال‌تر می‌شوند. بنابر این دختر ما باید یاد بگیرد چگونه با بوی ناخوشایند بدن خود مقابله کند. حمام کردن هر روز، به خصوص پس از تعریق زیاد یا در هوای گرم، می‌تواند به رفع بوی بد بدن کمک کند. همینطور تعویض لباس، لباس زیر و جوراب به صورت همه روزه خیلی مفید است. استفاده مرتب از دئودورانت‌ها (اسپری‌های ضد بو و تعریق) نیز بسیار توصیه می‌شود. اجازه دهید برای جلوگیری از اطاله ی کلام، در مورد رعایت بهداشت در دوران قاعدگی، هفته آینده بصورت مجزا و مبسوط مطالب را با هم مرور کنیم. یادمان باشد که والدین آگاه همواره برخوردهای قابل قبول تری با نوجوانان خود دارند.

اقتباس، تهیه و تنظیم: فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
۱
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر