تاریخ انتشارشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۰۱۸

هنر زندگی (۸۲)

با سلام به شما والدین عزیز
امیدواریم روز و هفته ی خوبی را آغاز کرده باشید.اگر خاطر گرامی تان باشد در ارتباط با اصول فرزندپروری رسیدیم به ضرورت آموزش مهارت های زندگی در دوران‌کودکی. مهارت های زندگی درس هایی با ارزش هستند که کودکان در طول زندگی از آن ها استفاده خواهند کرد اما بسیاری از خانواده ها و حتی نظام آموزش رسمی ما اینگونه فکر می کنند که تا وقتی که بچه ها به سن دبیرستان نرسند این مهارت ها را یاد نمی گیرند! باید به این دسته از پدران و مادران و حتی به متولیان آموزش های رسمی در کشور گوشزد نماییم که برای آموزش مهارت های زندگی تا دوران نوجوانی آنها صبر نکنید و از هم اکنون آموزش مهارت های زندگی برای کودکان را شروع کنید. با استفاده از روش های آسان به مشکل و با شیب ملایم می توان آموزش مهارت های زندگی را به کودکان آغاز کرد.حتماً شما نیز تاکنون بارها در موقعیت تصمیم گیری قرار گرفته‌اید. اگر کمی بر روی فرایند تصمیم گیری دقت کنید به ۲ نکته خواهید رسید؛ اول این که تصمیم گیری از مراحل مهارت حل مسئله است و دوم آن‌که بهتر است این مهارت مهم را نیز از همان دوران کودکی با فرزندان خود تمرین کرده و آموزش دهید:

آموزش مهارت تصمیم گیری در دوران کودکی
تصمیم گیری از مهارت های کلیدی است که هر انسانی برای حل مشکلات و چالش های زندگی اش باید از این مهارت برخوردار بوده و آن را در دوران کودکی و نوجوانی با مسائل
ساده تر تمرین کرده باشد. شاید شما نیز تاکنون با افرادی روبرو شده اید که این مهارت را نیاموخته و در زمانی که باید تصمیمی بگیرند آنقدر دست دست می کنند که فرصت پدید آمده را از دست می دهند و بعداً افسوس آن را می خورند اما همین موضوع برایشان درس نمی شود چرا که بازهم در شرایط مشابه همین رفتار را از خود نشان می دهند! در حقیقت آنها هنر و‌مهارت تصمیم گیری را از کودکی نیاموخته اند که الان در بزرگسالی با مشکل در تصمیم گیری مواجه می باشند. شاید بتوان گفت که این دسته از انسانها جزو آن دسته از کودکانی بوده اند که والدین ناآگاه و ناشی داشته و همه تصمیم ها را خودشان گرفته و همیشه مسائل را خودشان حل کرده اند بدون آنکه کمی کودک خود را نیز در این امور وارد نمایند.

 
بدیهی است کودکانی که برای حل مسائل دوران کودکی خود بخاطر عجله و یا بی حوصلگی والدین خود فرصت فکر کردن و تصمیم گیری نمی یابند، بهترین فرصت های ناب آموزش مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری را از دست خواهند داد.امروزه والدین اهل مطالعه و آگاه که به دنبال یافتن اصول فرزندپروری هستند به خوبی واقفند که در بسیاری از مسائل ساده زندگی می توانند از کودک خود نظرخواهی کرده و او را در موقعیت تصمیم گیری قرار دهند. به عنوان مثال: از بین این ۳ نوع اسباب بازی کدام را انتخاب می کنی!؟ بستنی شکلاتی می خواهی یا وانیلی!؟ رنگ جورابی که می خواهیم‌ بخریم آبی باشه یا صورتی!؟بنابراین هر کودکی می تواند و باید که از سنین خردسالی مهارت تصمیم گیری را یاد بگیرد تا هنگامی که به سنین بزرگسالی رسید بتواند از عهده ی تصمیمات مهم زندگی اش به خوبی برآید.لازم است یادآوری کنیم هنگامی که بچه ها در موقعیت تصمیم‌گیری قرار می گیرند به طور طبیعی اشتباهاتی خواهند داشت. اتفاقاً بسیار خوب و لازم است که در چنین موقعیتهایی قرار بگیرند تا با پیامدهای تصمیمات غلط و اشتباه
خود نیز آشنا گردند. البته این به آن معنا نیست که ما به عنوان بزرگتر دست از راهنمایی و مشاوره دادن بکشیم، بلکه به این‌ معناست تا در مراحل مختلف تصمیم گیری همراه کودک باشیم و به او کمک کنیم تا گزینه ها را ارزیابی کرده و جوانب مثبت و منفی هر کدام از آن ها را در نظر بگیرد.دست آخر اجازه دهیم خودش تصمیم بگیرد و شیرینی نتایج مطلوبش را بچشد و یا اینکه با تلخی پیامدهای تصمیم اشتباهش روبرو گردد. اینها می تواند از تجارب ارزشمند دوران کودکی و‌ نوجوانی فرزندانمان باشد.

تجاربی که در سنین بزرگسالی خیلی زیاد به کارشان می آید.والدین مطالعه گر و آگاه می دانند که باید کمک کنند تا فرزندانشان در آینده به بزرگسالانی مستقل و توانمند تبدیل شوند تا به هنگامی که با چالش های متعددی در طول زندگی روبرو می شوند، تصمیمات درست و به موقعی بگیرند. بنابر این یکی از مهمترین کارهایی که والدین در این زمینه می توانند انجام دهند آموزش خوب مهارت تصمیم گیری به کودکان بوده که پایه و اساس موفقیت در زندگی کودک را فراهم می کند.وقتی رفته رفته اطمینان حاصل کنید که فرزندتان به خوبی مهارت های زندگی را آموزش دیده است آن وقت می توانید با آرامش خاطر بر روی موضوعات علمی مثل ریاضی، املا، خواندن و نوشتن تمرکز کنید. فراموش نکنیم که آموزش مهارت های زندگی فراتر از این تحصیلاتی است که در مدارس رایج هستند چرا که یادگیری مهارت های زندگی به کودکان کمک می کند که برای چالش های دوره بزرگسالی آماده شده و مستقل و توانمند بار آیند.
برای شما والدین عزیزی که مشتاقانه به دنبال کسب آگاهی در اصول فرزندپروری هستید و بدینوسیله هنری بر هنرهای زندگی خود می افزایید، آرزوی موفقیت در این رسالت بزرگ و‌ مهم داریم.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

ناصر حق جو
feedback
Iran, Islamic Republic of
از مطالب خوب شما در مورد فرزند پروریتشکر می کنم. ناصر حق جو
مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر