تاریخ انتشاريکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۱۸۴۸

هنر زندگی (۱۴۱)

سلام بر زوجین گرامی
در هفته گذشته شاهد بودید که در مورد کم محلی کردن و سکوت کردن و قهر کردن مطالبی را مطرح کردیم. در این هفته بنا داریم تا این موضوع که در رفتار زوجین نسبتا شایع می باشد را بیشتر مورد واکاوی قرار دهیم. پس با ما باشید.

مطالب دیگری در مورد قهر همسران
قهر نوعی امتناع از برقراری ارتباط کلامی با شخص دیگر است. افراد ممکن است در انواع روابط خود مثل روابط خانوادگی، فامیلی، دوستانه و یا محیط کار در بحث‌ها سکوت را انتخاب کنند. گاهی این رفتار نوعی سوءاستفاده عاطفی محسوب می‌شود. زمانی که شخصی برای کنترل و حساس شدن فرد دیگر از سکوت استفاده کند، این روش می تواند نوعی ترفند بوده و سوءاستفاده تلقی می‌شود. اما گاهی قهر و سکوت واکنشی زودگذر نسبت به یک موقعیت است.

 

افراد ممکن است در شرایطی که احساس عصبانیت، ناامیدی یا ناراحتی دارند برای مقابله با مشکل، قهر کنند. در چنین شرایطی با فروکش کردن عصبانیت یا ناراحتی سکوت هم تمام می‌شود. با اینکه شاید بکارگیری این روش برای کنترل عصبانیت و ادامه مشاجره و جر و بحث مفید به نظر رسد، اما بدانید که تاثیر جالبی روی مخاطب شما ندارد، چرا که او احساس می کند تحقیر
شده است! بنابر این در بیشتر موارد این رفتار راه سازنده‌ای برای مقابله با اختلافات نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که هم مردان و هم زنان از قهر در روابط خود استفاده می‌کنند. اما در روابط سالم افراد به جای سکوت مشکلات خود را به شیوه مفید حل می‌کنند.

زمانی که یکی از طرفین می‌خواهد در مورد مشکل صحبت کند، اما طرف دیگر امتناع می‌کند، باعث ایجاد احساسات منفی مانند عصبانیت و ناراحتی می‌شود. توصیه ما این است که اصلا از این روش قهر به دلیل همان تاثیر بدی که بر روی مخاطب دارد استفاده نشود و یا خیلی کم و کوتاه، آن هم در موارد خیلی خاص و به صورت سکوت معنا دار، از این روش برای کنترل موقعیت و جلوگیری از ادامه ی مشاجره، عصبانیت و درگیری استفاده شود! و در ادامه، وقتی آرامش به فضای رابطه بازگشت، خیلی زود باب گفتگو باز شود و این سکوت و قهر، طولانی و یا تکراری نشود!
 

اما آنچه که متأسفانه در رفتار همسران شاهد آن هستیم، معمولآ دیده می شود که یکی از زوجين خیلی زیاد از این روش استفاده می کند و آن را طولانی می کند. حتی متوجه نیست که این رفتار تاثیر خود را از دست داده و به دلیل تکرار این رفتار، از او یک شخصیت زود رنج و قهر کننده بوجود آورده است. توصیه جدی ما به این دسته از افراد این است که چون به احتمال زیاد نمی توانند برای تغییر این رفتار، به خودشان کمک کنند بنابراین بهتر است برای کمک به رشد شخصیت خود و بهبود روابط خود با همسر و یا دیگران، حتما به مشاور مراجعه کنند تا با تکنیک‌های کنترل رفتار و روابط سازنده با دیگران آشنا
و عامل گردند و ظرفیت و تحمل پذیری خود را نیز افزایش دهند.

بنابر این اگر همسر یا نامزد شما به طور مکرر قهر می‌کند، احتمالاً مشکل شما حاد بوده و نیاز به کمک یک روان‌شناس دارید. همان‌طور که گفتیم گاهی قهر می‌تواند نوعی سوءاستفاده باشد. در چنین حالتی شخص با هر مشکل و چالشی قهر را انتخاب کرده تا شما را تحت کنترل داشته باشد.
 

روان‌شناسان معتقدند در این شرایط کوتاه آمدن و معذرت‌خواهی مشکلات را پیچیده‌تر کرده و باعث تکرار بیشتر این رفتار می‌شود. پس یادتان باشد افرادی که در رابطه خود مدام قهر کرده و طرف مقابل را در شرایط دشواری قرار می‌دهند می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما معمولاً مهمترین دلیل افرادی که بدون توجه به عواقب آن برای حل مشکلات، مدام قهر می‌کنند این است که به دنبال کنترل و اعمال قدرت بر شخص مقابل هستند.

جالب است اگر برایتان بگوییم تعداد افرادی که بلد نیستند چگونه قهر را خاتمه دهند هم کم نیست! یعنی عمومأ کسانی که از شیوه ی قهر کردن برای کنترل طرف مقابل استفاده می کنند، شیوه ی تمام کردن قهر را نیز نیاموخته اند! اجازه دهید تا برای صحبت بر روی روش های پسندیده خاتمه ی قهر در هفته آتی با هم بررسی نماییم.
همواره برایتان زندگی و روابط بدون سکوت و قهر را آرزو می نماییم.

اقتباس، تهیه و تنظیم:فاطمه موسوی، روان شناس و زوج درمانگر
شاهین نوش آبادی، مدرس و مشاور امور خانواده
 
۲
نام شما
آدرس ايميل شما

مطلب زیر سخنانی از استاد ناصر مهدوی است که تحت عنوان خانواده خوب تقدیم شما مخاطب عزیز می شود.
16- حق حفاظت از پاکی محیط زیست این حق جزو حقوق متقابل است و اگر یک نفر رعایت نکند همه مغبون می شوند. اساس ان بر رعایت قاعده طلایی ...
ادامه مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر