کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هنر زندگی (۲۵)

25 دی 1400 ساعت 8:31


سلام و‌ درود بر شما مهربانان🌹


پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می فرمایند «بنای خانواده بر ۴ ستون استوار است:
۱- ستون عشق و مهر و محبت
۲- ستون احترام
۳- ستون اعتماد
۴- ستون عفو و گذشت و بخشش

ما در سلسله بحث های هنر زندگی پیرامون ستون چهارم یعنی «عفو و گذشت و بخشش» در هفته های گذشته مطالب مفصلی را خدمتتان مطرح کردیم که امید است برای خوانندگان گرامی مفید بوده باشد. این هفته به ستون اول و راه های افزایش آن در زندگی مشترک می پردازیم: 

🔴 راه های افزایش عشق و مهر و محبت در بین همسران:

عجیب است که عنصر عشق و مهر و محبت اگر در وجود هر کسی باشد، او را از گزند بسیاری از مشکلات روحی و روانی و حتی جسمی مصونیت بخشیده و تبدیل به انسانی آرام و سالم و توانمند می نماید.
اینکه انسان این توجه و تمرین را در خود بپروراند که بی دریغ و بدون منت عشق بورزد و محبت کند و مهربانی نماید، می تواند به سمت این سلامتی و توانمندی و آرامش پیش برود. چنین انسانی خود به خود در درونش آنچنان انرژی مثبت و شادی زایدالوصفی پدید می آورد که زندگی را سراسر زیبا و سرشار از امید و نشاط می یابد. تمامی انسان های پیرامونی اش از او مهر و محبت و عشق دریافت می کنند و از با او بودن و‌ در کنارش بودن انرژی مثبت می گیرند. 
یقیناً چنین انسانی در ارتباط با همسر و اعضای خانواده و نزدیکانش نیز فوق‌العاده عمل می کند و همین یک وجود سرشار از عشق و مهر و محبت باعث می شود تا جریان زندگی در پیرامون او از حرارت و گرمای وجودش معنا یافته و رونق گیرد. از سوی دیگر نتایج تحقیقات نشان می دهد که یکی از نیازهای اساسی انسان نیاز به محبت است و پاسخ گویی صحیح به این نیاز در روابط انسانی و بخصوص از طرف زوجین، زمینه ای را برای رسیدن به آرامش روحی و روانی ، اعتماد به نفس و حتی سلامت جسمی فراهم می سازد که همه این عوامل می تواند مقدمات استحکام و حفظ بنیان های خانواده ها را در جامعه فراهم سازد.
با بررسی ویژگی های رفتاری انسانهای با محبت به چند نکته ی مهم بر می خوریم که آنها با رعایت این نکات باعث افزایش عشق و مهر و محبت در محیط زندگی خود و دیگران می شوند: 




۱- اول از همه اینکه بیان شد انسان های با محبت به این نکته توجه دارند که بی شائبه و بی منت، مدام به همه چیز و همه کس عشق ورزیده و محبت کنند و حتی انتظار پاسخ هم نداشته باشند. بدین ترتیب آنها جوشش مهر و‌ محبت را در خود نهادینه کرده و با این کار ابتدا عشق و محبت را در وجود خودشان پرورش داده و به آرامش می رسند و با تداوم ابراز آن به اطرافیان خود، عشق و مهر و‌محبت می بخشند و باعث افزایش صفا و صمیمیت در روابط بین انسانها می گردند. بدیهی است که نزدیکترین افراد به انسان های مهربان و از جمله همسر، بیشترین بهره را از وجود همسر با محبت خود خواهد برد.
۲- افراد با محبت معمولاً نقاط قوت انسانها را می بینند و می ستایند و از پرداختن به نقاط ضعف دیگران می پرهیزند. آنها با تمرین و ممارست سعی کرده اند همواره نیمه ی پر لیوان را ببینند. یقیناً همه ی ما از دیده شدن و شنیدن نقاط قوت خود خوشحال و خرسند شده و از بیننده و گوینده ی نقاط قوت خود راضی و خوشحال خواهیم بود و دوستش خواهیم داشت. بنابر این انسان های با محبت با این کار باعث افزایش مهر و محبت در زندگی و بخصوص با همسر و نزدیکان خود می گردند.
۳- از دیگر ویژگی های رفتاری انسان های با محبت این است که هیچکس را با دیگری مقایسه نمی کنند و اگر مقایسه ای هم در کار باشد حتماً هر کس را در طول زمان با خودش مقایسه می کنند و از همه بیشتر به پیشرفتهایش می پردازند تا انگیزه ی رشد و شکوفایی را در او‌ هرچه بیشتر ترغیب کنند. حالا در نظر بگیرید همسرانی که رعایت چنین موضوعی را در طول زندگی نموده و از مقایسه ی همسر خود با دیگران می پرهیزند، به چه میزان باعث پیشرفت او در تمامی امور شده و بر عشق و محبت خود در دل همسرشان می افزایند👌

ان شاءالله در هفته‌های آتی نیز به تعداد دیگری از ویژگیهای رفتاری انسانهای با محبت می پردازیم تا با الگو قرار دادن ایشان، زندگی خود را مملو از عشق و صفا و صمیمیت و مهربانی نماییم. چنین زندگی را برایتان آرزومندیم.🌹

فاطمه موسوی، روان شناس
شاهین نوش آبادی، مشاور
 
پیام زندگی (20)


کد مطلب: 401

آدرس مطلب: https://www.naziabadiha.com/news/401/هنر-زندگی-۲۵

نازی آبادی ها
  https://www.naziabadiha.com